کارگاه آموزشی «مالکیت معنوی و ثبت ایده‌ها» در زنجان برگزار شد

کارگاه آموزشی «مالکیت معنوی و ثبت ایده‌ها» در زنجان برگزار شد

کارگاه آموزشی «مالکیت معنوی و ثبت ایده‌ها» چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ در سالن همایش‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد.

در این کارگاه که جمعی از صاحبان کسب‌وکارها و علاقه‌مندان به حوزه کسب‌و‌کار حضور داشتند، حمید نجفی کارآفرین موفق در زمینه تولیدات رسانه‌های دیجیتال، به ارایه تجربیات و اطلاعات خود در رابطه با مالکیت معنوی و چگونگی ثبت اختراعات و ایده‌ها پرداخت.

حمید نجفی در ابتدای جلسه به تاریخچه شکل‌گیری مالکیت معنوی در جهان و در ایران اشاره داشت و تعریف دقیقی از مالکیت معنوی را برای شرکت‌کنندگان ارایه کرد و سپس در خصوص نقش کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت معنوی، وظایف این سازمان و شرایط عضویت کشورها در آن، به ارایه توضیح پرداخت.

او معاهدات بین‌المللی در زمینه مالکیت معنوی زیر نظر کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت معنوی را برشمرد و معاهدات و موافقت‌نامه‌هایی که ایران به آن‌ها متعهد شده است را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.

نجفی بر اهمیت ثبت محصولات و خدمات در سازمان‌های زیربط و دریافت حق مالکیت معنوی آن‌ها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه روز به روز اهمیت مالکیت معنوی و توجه به آن در کشور ما افزایش می‌یابد و لازم است کسب‌وکارها از همان بدو شکل‌گیری، به این مهم توجه کنند و نسبت به دریافت حقوق مالکیت معنوی اختراعات، طرح‌های صنعتی، و نام و علایم تجاری متعلق به خود اقدام کنند. 

مدرس کارگاه در ادامه افزود: سازمان متولی ثبت مالکیت معنوی در ایران، سازمان مرکز مالکیت معنوی است که زیرنظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و بسیاری از خدمات آن برای ثبت مالکیت معنوی به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت سازمان مرکز مالکیت معنوی قابل انجام است.

او همچنین اشاره کرد: امروزه برخی موسسات در ازای دریافت مبالغی، پروسه ثبت مالکیت معنوی را به انجام می‌رسانند که این کار به دلیل عدم آشنایی افراد با قوانین و نحوه ثبت مالکیت معنوی، می‌تواند ضرر و زیان‌هایی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد شخصا در این خصوص اقدام کنند، چراکه ثبت مالکیت معنوی فرایند پیچیده‌ای ندارد و افرادی که می‌خواهند در این زمینه اقدام کنند، می‌توانند با مطالعه و کسب آگاهی از طریق سایت سازمان مرکز مالکیت معنوی، برای این منظور اقدام کنند.

نجفی در ادامه انواع تقسیم‌بندی‌های مالکیت معنوی را برشمرد و گفت: مالکیت معنوی به دو دسته‌بندی مالکیت ادبی و هنری، و  مالکیت صنعتی تقسیم می‌شود که مالکیت ادبی و هنری، حق نسخه‌برداری آثار ادبی و هنری همچون موسیقی، کتاب، شعر و ... را شامل می‌شود و مالکیت صنعتی خود به بخش‌های نشان جغرافیایی، نام تجاری، طرح‌های صنعتی، حقوق نرم‌افزار، علایم تجاری، مدارهای یک پارچه، اسرار تجاری، اختراعات و مدل‌های مصرفی تقسیم‌بندی می‌شود که در حال حاضر به جز اسرار تجاری، بخش‌های دیگر در کشور ما مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در ادامه کارگاه آموزشی «مالکیت معنوی و ثبت ایده‌ها» شرایط، مراحل و اظهارنامه ثبت اختراع به طور کامل از سوی مدرس کارگاه بیان شد و در خصوص ثبت طرح‌های صنعتی که نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی نیز در این دسته‌بندی قرار دارند، توضیحات مفصل و جامعی ارایه شد.

حمید نجفی مدرس کارگاه، افزود: توسعه پایدار مهم‌ترین مزیت ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی و نام و علایم تجاری است و زمانی که حقوق محصولات و خدمات از سوی مصرف‌کنندگان و رقبا محترم شمرده می‌شود، انگیزه افراد برای فعالیت و سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران خارجی با آگاهی یافتن از وجود قوانین مدون در کشور در خصوص حمایت از اختراعات و طرح‌های صنعتی، برای سرمایه‌گذاری راغب می‌شوند و زمینه‌ساز انتقال تکنولوژی خواهد شد.

او همچنین اشاره کرد: وجود قوانین حمایتی از حقوق مالکیت معنوی موجب می‌شود تا مخترعین و جوانان، انگیزه فعالیت داشته باشند، زیرا احساس خواهند کرد آنچه را که زایده فکر و خلاقیت آن‌ها است، مالک آن هستند.

مزایا و امتیازات ثبت طرح صنعتی، فرایند ثبت، طرح‌های صنعتی قابل ثبت و غیرقابل ثبت، مدت حمایت از طرح صنعتی ثبت شده، مزایای ثبت علایم تجاری، علایم تجاری قابل ثبت و غیرقابل ثبت، مدت اعتبار قانونی علایم تجاری ثبت شده، مدارک لازم برای اقدام به ثبت مالکیت معنوی، ثبت بین‌المللی و ... از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در ادامه کارگاه آموزشی «مالکیت معنوی و ثبت ایده‌ها» پیرامون آن‌ها صحبت شد و مدرس کارگاه به طور دقیق و شفاف به پرسش‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌کنندگان پاسخ داد.