fa-IR
گزارش زومیت از سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان

گزارش زومیت از سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان

سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان با محوریت آموزش و شبکه‌سازی درزمینهٔ کارآفرینی در دنیای دیجیتال، روز چهارشنبه ۱۲ اسفند در تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان به همت اعضای انجمن علمی دانشکده کامپیوتر این دانشگاه و با حضور عطا خلیقی، مؤسس پرشین‌بلاگ و ارانیکو برگزار شد. با گزارش زومیت از این رویداد همراه باشید.

کارآفرینی مدرن یک رویداد با محوریت آموزش و شبکه‌سازی درزمینهٔ کارآفرینی در حوزهٔ دیجیتال است که هر فصل از سال، یک رویداد از آن در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود. میهمانان این رویداد اغلب کارآفرینان حوزهٔ دیجیتال هستند که در سخنرانی اولیهٔ همایش، تجربیات و معلومات خود را با شرکت‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند. میهمان سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان، عطا خلیقی، مؤسس وب‌سایت‌های پرشین‌بلاگ و ارانیکو بود.

میهمان برنامه برای بخش سخنرانی خود، خلاصه‌ای از پروژه‌های انجام‌شده و استارت‌آپ‌هایی که راه‌اندازی کرده بود را برای شرکت‌کنندگان شرح داد. خلیقی از مشکلات و موانع راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایشان گفت و نکاتی که برای کارآفرینان جوان مهم و قابل‌توجه است را شرح داد.

وی در مورد پرشین‌بلاگ گفت:
ما پرشین‌بلاگ را در سال ۱۳۸۱ به همراه دو تن از دوستان راه‌اندازی کردیم. استقبال از این سرویس بسیار بالا بود و ما به‌سرعت مجبور شدیم تا منابع خود را افزایش دهیم. شرایط محیطی آن زمان، اینترنت کند و شرایط دشوار دسترسی به اطلاعات بود. مشکلات ممیزی و آشنا نبودن مسئولان با سبک‌کاری وب‌سایت ما نیز مشکل بعدی ما بود. به‌هرحال پرشین‌بلاگ با تمام سختی‌ها پیشرفت کرد و به بزرگ‌ترین سرویس وبلاگ‌دهی ایرانی تا سال‌ها تبدیل شد؛ اما نداشتن طرح کسب‌وکار و برنامه برای کسب درآمد، مشکل اصلی بعدی ما بود که منجر به جدا شدن اعضای اصلی تیم و درنهایت فروش پرشین‌بلاگ شد.

عطا خلیقی، درس‌هایی که از پرشین‌بلاگ گرفته است را این‌گونه عنوان می‌کند:
پروژه‌های ماموریت‌گرا در بخش خصوصی بدون توجه به طرح کسب‌وکار موفق نخواهند بود. از طرفی، مؤسسان برای جذب سرمایه و مدیریت روابط بین سهام‌داران باید با قوانین و حقوق تجارت آگاهی کافی داشته باشند. از عوامل مهم موفقیت سرویس‌هایی با جامعه هدف عمومی مانند پرشین‌بلاگ ودیگر سرویس‌های وبلاگ‌دهی، سهولت استفاده و درک نیاز مشتری است.



قبل از هر کاری، بوم مدل کسب‌وکار و مدل درآمدی استارت‌آپ را به‌دقت و با مشارکت هم‌تیمی‌ها ترسیم کنید.

در ادامه، ارانیکو نیز به‌عنوان یکی از استارت‌آپ‌های میهمان برنامه معرفی شد. ارانیکو سرویس اطلاع‌رسانی قیمت کالا و مواد اولیه است که مشتریان خاص خود را دارد و درآمد مناسبی را برای مؤسسان آن به ارمغان آورده است. از نکات مثبتی که خلیقی در مورد ارانیکو به آن‌ها اشاره کرد، شناخت زمان دقیق ارائهٔ محصول یا سرویس، داشتن مدل کسب‌وکار صحیح قبل از اجرا و انتخاب شرکای مناسب در شفاف‌سازی قراردادها و مسئولیت‌ها است.

 

خلیقی در ادامه نیز توضیحاتی پیرامون استارت‌آپ‌های شکست‌خوردهٔ خود بیان کرد و دلیل اصلی شکست آن‌ها را عدم تمرکز شخصی نامید. به نظر او که امروز به‌عنوان یک مربی یا منتور برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا شناخته می‌شود، مؤسسان باید تمرکز کامل روی طرح و ایدهٔ خود داشته باشند و از پرداختن به حاشیه‌ها یا انجام چند کار و شغل مختلف در زمان واحد، خودداری کنند.

مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا، یکی از مراکزی است که به نظر عطا خلیقی، می‌تواند کمک بزرگی به کارآفرینان جوان در یادگیری مفاهیم اولیهٔ کارآفرینی و یافتن هم‌تیمی و شریک برای تأسیس استارت‌آپ باشد. کاربران در این وب‌سایت می‌توانند برای استارت‌آپ خود متخصص، سرمایه‌گذار یا حتی مربی و منتور پیدا کنند. سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند ایده‌های جدید برای سرمایه‌گذاری را در این مرکز جستجو کنند.

 

دلیل اصلی عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها، نداشتن تیمی است که ازلحاظ حرفه‌ای یکدیگر را تکمیل کنند و ازنظر اخلاقی نیز به هم نزدیک باشند.

بعد از سخنرانی میهمان برنامه، نوبت به استراحت و شبکه‌سازی رسید. طی مصاحبه‌ای که با برخی دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم (که اکثراً در رشتهٔ کامپیوتر و آی‌تی مشغول به تحصیل بودند) داشتیم، اکثر آن‌ها ترجیح می‌دهند پس از فارغ‌التحصیلی در تیم‌های استارت‌آپی فعالیت کنند و شغلی را انتخاب کنند که به آن علاقه دارند. شرکت‌کنندگان باتجربه درزمینهٔ کسب‌وکار دیجیتال نیز در این برنامه حضور داشتند که برای کسب تجربه‌های نو به این مراسم آمده بودند. به نظر این شرکت‌کنندگان، بزرگ‌ترین علل به نتیجه نرسیدن استارت‌آپ‌ها، نبود نیروی متخصص کافی و مشکلات تشکیل تیم است.

گزارش سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان

بخش آخر برنامه به پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و میهمان اختصاص داشت. سؤالات شرکت‌کنندگان اکثراً در مورد هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، مشاوره برای تشکیل تیم و یادگیری موارد حقوقی تقسیم سهم بود. از نکات مهمی که عطا خلیقی در پاسخ به سؤالات حضار ارائه کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدون داشتن مدل درآمدی و بوم کسب‌وکار، اقدام به اجرای استارت‌آپ نکنید. قبل از شروع به کار، مشتریان و فرصت‌های بازار را به‌خوبی موردتحقیق و بررسی قرار دهید و تا زمانی که نیاز به سرمایهٔ اضافی ندارید، برای جذب سرمایه‌گذار اقدام نکنید. صبور باشید تا استارت‌آپ شما به بازدهی نسبی برسد و ارزش‌های آن به‌خوبی برای سرمایه‌گذاران قابل‌درک باشد و توصیهٔ آخر این‌که حتماً قبل از شروع یک استارت‌آپ، کارمندی و کار تیمی را تجربه کنید.

رویدادهایی شبیه به کارآفرینی مدرن مانند استارت‌آپ گرایندها، همفکرها، ایده تا اجرا و استارت‌آپ ویکند، چند سالی است که به تعداد زیاد در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد علاقه برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا بخصوص در حوزهٔ دیجیتال بین قشر جوان در حال افزایش است. نکتهٔ مهمی که کاربران برای شرکت در چنین رویدادهایی در نظر داشته باشند، پرهیز از رویدادگرایی و شرکت بدون هدف در رویدادهای کارآفرینی است. مسئولان برگزارکنندهٔ رویدادها نیز باید هدف اصلی را تربیت نسل جوان برای کارآفرینی دانسته و از تبدیل‌شدن این نوع رویدادها به منبع کسب درآمد صرف برای قشری خاص، پرهیز کنند.

گزارش سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان

نقاط ضعف رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان:
مانند اکثر رویدادها و همایش‌های داخلی، این برنامه نیز با تأخیر شروع شد که در ابتدا خستگی حضار را به همراه داشت. مشکلات فنی و آماده نبودن تجهیزات ارتباطی هم دلیلی دیگر برای تأخیر در شروع مراسم بود. مشکلاتی که اغلب رویدادهای برگزارشده در دانشگاه‌ها دارند، عدم هماهنگی و همکاری مسئولان سالن‌ها با دانشجویان است که برگزارکنندگان امیدوارند با بیشتر شدن همایش‌ها و رویدادهای دانشجویی، این مشکلات برطرف شود.

نقطهٔ ضعف دیگر این رویداد، در زمان شبکه‌سازی و نبودن برچسب‌های حرفه برای شرکت‌کنندگان بود. در رویدادهای این‌چنینی و در زمان‌های شبکه‌سازی، شرکت‌کنندگان شغل و مهارت خود را روی برچسب‌هایی یادداشت می‌کنند و روی لباس خود می‌چسبانند تا دیگر شرکت‌کنندگان در صورت تمایل برای برقراری ارتباط و تیم‌سازی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.