تصورات نادرست رایج در شبکه‌سازی

تصورات نادرست رایج در شبکه‌سازی

شبکه‌سازی تقریبا برای کارآفرینان همه جای دنیا، مسئله بسیار بااهمیتی است. چرا که آن‌ها به نقش اساسی شبکه‌سازی در کمک به رشد کسب‌وکارشان پی برده‌اند. یکی از اولین راهبردهای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین موفق، برقراری ارتباط با همه افراد مناسب است. دومین اصل، پیگیری و حفظ این ارتباط است.

تصور غلط رایجی وجود دارد که می‌گوید شبکه‌سازی مستلزم داشتن مهارت‌های فوق‌العاده در سخنرانی عمومی و شخصیتی با اعتمادبه‌نفس بالا است. باوجوداینکه مسلما هر دو این ویژگی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند، اما به‌هیچ‌وجه ضروری نیستند.

اگر نسبت به محصول یا سازمان خود علاقه‌مند و مشتاق هستید، در آن صورت می‌توانید این اشتیاق و علاقه را به‌صورت ناخودآگاه به شخص ثالث منتقل کنید. بااین‌وجود ترفندهای خاصی در این بازی وجود دارد که سبب می‌شود در این رقابت، از میان صدها نفر شما به چشم بیایید و کمکتان می‌کند روابط مهمی برقرار کنید.

هرچند این موضوع به‌تفصیل موردتوجه قرارگرفته است، اما مایلیم رویکرد متفاوتی را مدنظر قرار دهیم. در اینجا تصورات غلط رایج در شبکه‌سازی را ذکر می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا باید آن‌ها را بیان کرد.

 

شبکه‌سازی اتلاف وقت است

افرادی که به‌اندازه کافی در جریان شبکه‌سازی نبوده‌اند، آن را اتلاف وقت می‌دانند. اگرچه باور آن‌ها به اینکه «کار من خودش تبلیغ است» قابل‌تحسین است اما درصورتی‌که برای شناساندن کار خود در میان افراد بااهمیت اندکی تلاش نکنند، باور آن‌ها بیهوده خواهد بود و راه به‌جایی نخواهد برد.

به‌محض آن‌که کار خود را به دیگران معرفی و آن را گسترش می‌دهید، افرادی که ترغیبشان کرده‌اید، ایده شما را به ده نفر دیگر می‌گویند و آن ده نفر هم به پنج نفر دیگر معرفی‌اش می‌کنند و همین‌طور بیشتر و بیشتر  می‌شود. این روال ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که ایده شما به فرد یا سازمانی می‌رسد که علاقه خاصی به این ایده نشان می‌دهد و با نیروهای خود تمام و کمال از آن حمایت می‌کند.

به‌هرحال این کار هم درست مثل همه کارهای دیگر، مستلزم داشتن استراتژی خوب و پیگیری فعال است تا به شما کمک کند شبکه موردنظرتان را ایجاد کنید.

 

برون‌گراها بهترین شبکه سازان هستند

 باور غیرواقعی دیگر این است که فقط برون‌گراها، شبکه سازان خوبی هستند. این باور بسیار دور از حقیقت است، چرا که شبکه‌سازی خوب به استراتژی شما بستگی دارد نه به شخصیتتان. درواقع حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که معمولا در بلندمدت درون‌گراها کارآفرینان بهتری می‌شوند.

باوجوداین، نمی‌توانید در گردهمایی‌های شبکه‌سازی شرکت نکنید، و انتظار داشته باشید مردم شما را بشناسند. باید با این ترس ناخوشایند خود مقابله و پنهانش کنید، از لاک خود بیرون بیایید و در مورد آنچه مدت‌های طولانی قلب و جسم و روحتان را به پایش ریخته‌اید، صحبت کنید. اشتیاق ذاتی که در کلام شماست افراد مناسب را جذب و شما را به مقاصد درستی هدایت خواهد کرد.

 

شبکه‌سازی دردسرهای زیادی را به همراه دارد

مردی را تصور کنید که کت‌وشلوار پوشیده، در یک دستش کیف سامسونت و در دست دیگرش کارت ویزیت دارد و برای برقراری ارتباط با شخصیت‌های مهم بالقوه به سفر می‌رود. این تصویر کلیشه‌ای چندان با جهان کنونی که در آن قرار داریم، هم‌خوانی ندارد.

امروزه افزایش اشتیاق به کارآفرینی منجر به شکل‌گیری گردهمایی‌های مختلف شبکه‌سازی در سراسر کشور و حتی سرتاسر جهان شده است. بستر رسانه‌های اجتماعی با همین هدف مورداستفاده قرار می‌گیرند و به کارآفرینان این امکان را می‌دهند بدون اینکه مجبور باشند ذره‌ای از لپ‌تاپشان فاصله بگیرند، با هرکسی در جهان ارتباط برقرار کنند. تکنولوژی توانسته است شبکه‌سازی را کاملا در اختیارتان قرار دهد و امکان دسترسی به هرکسی و هرجایی را از طریق پنجره‌های دیجیتال چهارگوش برای شما فراهم آورد.

 

شبکه‌سازی همان افرادی را که می‌شناسید، در برمی‌گیرد

در شبکه‌سازی حرف از کسانی که همین حالا می‌شناسید نیست، بلکه منظور افرادی است که باید بشناسید. شاید یک گروه علاقه‌مند از دوستانتان داشته باشید که خوشحال می‌شوند سازمان شما را در فیس‌بوک از طریق لایک کردن یا اشتراک‌گذاری تبلیغ کنند. اما این تمام چیزی نیست که در شبکه‌سازی وجود دارد. به‌عنوان یک کارآفرین باید جمع و حلقه خودتان را بسازید و با همه مردم، چه آن‌هایی که دوستشان دارید و چه حتی آن‌هایی که دوستشان ندارید، ارتباط برقرار کنید.

باید از محدوده آرامش خود، پا را فراتر بگذارید. باقدرت، سرسختانه و مشتاقانه روابط خود را گسترش دهید. بعد و تنها بعدازآن است که قادر خواهید بود افرادی را که می‌توانند به شما در تاسیس و تغییر چهره کسب‌وکارتان کمک کنند تحت تاثیر قرار داده و توجهشان را جلب کنید.

 

هرچقدر شبکه بزرگ‌تر باشد، بهتر است

هرچند لازم است علاوه بر جمع‌ها و حلقه‌های موجود، ارتباط خود را با دیگران گسترش دهید و روابط جدید را حفظ کنید، اما به همان اندازه و در صورت امکان باید بدانید زمان خود را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید. مفهوم «ارجح بودن کیفیت بر کمیت» در اینجا هم مثل هر کار دیگری ضروری است.

نباید وقت خود را برای برقراری ارتباط با افرادی هدر دهید که کوچک‌ترین علامتی برای کمک به شما در آینده، از خود نشان نمی‌دهند.

در چنین شرایطی، همیشه خوب است به ندای درونی‌تان اعتماد نمایید و وقت خود را صرف ارتباط با تعداد افراد کمتری کنید، همان‌هایی که وقتی زمانش برسد به شما کمک خواهند کرد. جمع شبکه‌سازی شما می‌تواند ازآنچه تصور می‌کردید کوچک‌تر باشد، بااین‌حال باید قوی‌تر از شبکه بزرگ‌تر عمل کند.

بنابراین زمان آن رسیده که یک‌بار و برای همیشه این عقاید خودسرانه را از سرتان بیرون کرده و با افراد مهم ارتباط برقرار کنید. کسی چه می‌داند، حتی کسی که این مقاله را می‌خواند هم می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.