مصاحبه با نغمه مصطفوی، مدیرعامل استارت‌آپ «کاربانک»

مصاحبه با نغمه مصطفوی، مدیرعامل استارت‌آپ «کاربانک»

نغمه مصطفوی، مدیرعامل استارت‌آپ کاربانک گفت: «کاربانک» پلتفرم اینترنتی است که به کارجو و کارفرما امکان مرتبط شدن با یکدیگر را می‌دهد؛ به این صورت که کارفرما  فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را در سایت ما درج می‌کند و کارجویان نیز می‌توانند رزومه خود را در سایت ما ثبت کنند. سپس آن‌ها به آسانی می‌توانند تایید و مشغول به کار ‌شوند.

او با بیان این‌که از عمر «کاربانک» نزدیک به ۵ سال می‌گذرد، گفت: تبلیغات یکی از چالش‌های اصلی ماست. ما مجموعه‌‌ای بودیم که با سرمایه‌ای اندک از صفر شروع به کار کردیم و از درآمدی که کاربانک داشت برای آن هزینه کردیم. درآمد مازاد را می‌توانیم صرف تبلیغات کنیم اما تا الان هرچه بوده را صرف خودِ کاربانک کرده‌ایم و هزینه‌ای برای تبلیغات نشده است.

مصطفی با ابراز علاقه‌مندی از این‌که منابع مالی اصلی این پلتفرم به گونه‌ای تامین شود، افزود: تا الان خوب کار کردیم و رشد خوبی داشته‌ایم و فکر می‌کنیم با یک وضعیت مالی مناسب رشد بهتری خواهیم داشت.

او اظهار کرد: از سال گذشته (۱۳۹۶) با مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا آشنایی بیشتری پیدا کردم. البته پیش از آن می‌دانستم وجود دارد اما نمی‌دانستم چه خدماتی ارایه می‌هد.  یکی دوباراز مشاوره‌های حقوقی مرکز شما بهره گرفتیم. به هر حال ما در زمینه‌های مالی و حقوقی خبره نیستیم و از مشاوران شما باید استفاده کنیم.

مدیرعامل «کاربانک» یادآور شد: بُعد دیگر حمایت، می‌تواند معرفی ما به مراکز مختلف باشد. استارت‌‌آپ‌هایی مثل کاربانک که همکاری صمیمانه‌ای با مرکز دارند، انتظار دارند که ایوند‌های آن‌ها در سایت مرکز معرفی شود. ما تاکنون دو ایوند را برای ارتقای سطح دانش کسب‌وکارهای نوپا برگزار کردیم. انتظار داریم که مرکز این ایوندها را به خوبی معرفی کند. همچنین انتظار داریم مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا به مناسبت‌های مختلف و از طریق مختلف «کاربانک» را معرفی کند.

او با بیان این‌که یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای نوپا این است که پول استخدام افراد خبره را ندارند، گفت: آن‌ها مجبورند با متخصصان سطح پایین‌تر شروع کنند. هر اتفاق حقوقی و مالی برای ما بیافتد نمی‌دانیم چگونه برطرف کنیم و مرکز برای رفع این مشکلات می‌تواند به ما کمک کند.

مصطفوی درباره تاثیر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر کسب‌وکارهای نوپا توضیح داد: کسب‌وکارهای اینترنتی با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی می‌توانستند از فیدبک‌های خود آگاه شوند و برای فرصت‌های شغلی خود از نتایج آن بهره بگیرند. هرچند فیلتر تلگرام برای «کاربانک» ملموس نبود اما می‌دانیم که کسب‌وکارهای اینترنتی بسیاری از این شبکه استفاده می‌کردند و بر این اساس کسب‌وکار خود را شکل داده‌اند. 

او یادآور شد: در هنگام انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم، برای آن‌که شانس رای‌آوردن آقای روحانی بیشتر شود، با توجه به این‌که ارتباط نزدیکی با وزارت ارتباطات داشتم، نزد آقای باقری اصل رفتم و از او پرسیدم که چه کمکی می‌توانم برای پیروزی قاطع آقای روحانی کنم؟ بر این اساس پادکستی تهیه کردیم برای آن‌که نشان دهیم دولت الکترونیک در زمان دولت یازدهم چه کمکی به سازمان‌های مختلف داشت. آن زمان من با این دید همکاری‌ام را با دولت آقای روحانی آغاز کردم و به آن شعار آقای روحانی رای دادم که می‌گفت «هیچ وقت دست ما روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت». من منتظر تحقق آن وعده‌ها هستم و منتظرم که گامی برای کسب‌وکارهایی برداشته شود که آدم های زیادی را مشغول به کار کرده است.

مدیرعامل کاربانک ادامه داد: کسب‌وکارهای زیادی را می‌شناسم که بسیاری از فروش آن‌ها از طریق تلگرام و اینستاگرام است و الان نمی‌دانم آن‌ها چه می‌کنند. نگرانم برای آن‌هایی که حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ نفر را مشغول به کار کرده‌اند و با فیلترینگ چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد. ما برای تحقق این شعارها رای دادیم و قرار نیست به زودی ناامید شویم اما وعده‌ها را فراموش نمی‌کنیم.