نحوه نوشتن ایمیل‌هایی که واقعا باز شوند

نحوه نوشتن ایمیل‌هایی که واقعا باز شوند

بیشتر صحبت‌هایی که به‌اشتباه در مورد ایمیل گفته می‌شود، مبنی بر اینکه ایمیل دیگر از دور خارج‌شده و کارایی ندارد، از زبان آن‌هایی است که کمپین‌های ایمیلی‌شان با شکست مواجه شده، یا صرفا علاقه‌ای به دریافت ایمیل ندارند. ولی برای آن دسته از شرکت‌هایی که روی تجربه مشتریانشان تمرکز دارند و نیز برای آن دسته از مصرف‌کنندگانی که تمایل دارند در جریان امور قرار داشته باشند، ایمیل هنوز هم منبعی حیاتی و مهم محسوب می‌شود.

برندها، از چه طریق دیگری می‌توانند پیام‌های هدفمندی برای مخاطبان خود، تقریبا در هرکجا که هستند، ارسال کنند؟ فرستادن پیام کوتاه از طریق تلفن همراه، به‌هیچ‌وجه به‌اندازه ایمیل محبوب نیست، و فرستادن این پیام‌ها، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، هزینه در بردارد. درحالی‌که دریافت ایمیل رایگان است و مهم‌تر از راحتی استفاده از ایمیل، هزینه ارسال ایمیل در مقایسه با سایر انواع روش‌های بازاریابی مثل رادیو و تلویزیون، بسیار ناچیز است. بنابراین اگر بازاریابی ایمیلی با شکست مواجه شود، تاثیر مالی زیادی روی شرکت نمی‌گذارد. ولی اگر موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند بازدهی فوق‌العاده‌ای برای شرکت به ارمغان بیاورد که در برخی موارد حتی ROI هم به ۴/۳۰۰ درصد می‌رسد. بااین‌حال، همه ما از ایمیل‌هایی که تمایلی به خواندنشان نداریم، متنفریم. درنتیجه ترفندی که باید به کار بگیریم این است که ایمیل‌هایی ارسال کنیم و استراتژی‌هایی را برای کمپین خود بکار بگیریم که واقعا مصرف‌کنندگان موردنظرمان را درگیر کنند. متوجه شوید که این مصرف‌کنندگان چه کسانی هستند و چه چیز برایشان جذابیت دارد. با این کار می‌توانید با استفاده از تعدادی ایمیل مناسب، ارتباط با آن‌ها را با موفقیت آغاز کنید.

 

چگونه از فرستادن ایمیل‌ها به سطل زباله جلوگیری کنیم

اگر مصرف‌کنندگان به‌محض دیدن ایمیل شما آن را نشناسند یا اگر تجربه به آن‌ها ثابت کرده باشد که ایمیل‌هایتان مفید نیستند، ایمیل‌های شما نیز احتمالا به سرنوشت بقیه ایمیل‌های مزاحم دچار و به سطل زباله فرستاده می‌شوند.

کلید استقبال مشتریان از ایمیل‌ها، این است که از سایرین متمایز باشید. این تمایز نباید فقط به پیام محدود شود، بلکه باید در کل استراتژی بازاریابی ایمیلی شرکت مشاهده شود. چهار نکته زیر به شما کمک می‌کنند تا به این هدف دست پیدا کنید:

 

۱ـ برای تک‌تک افراد ایمیل بفرستید، نه برای گروه

هر انسانی ترجیح می‌دهد به‌طور مستقیم با او صحبت شود. به همین دلیل است که ایمیل‌هایی که به شکل انبوه ارسال می‌شوند معمولا همیشه سر از سطل زباله درمی‌آورند. این در حالی است که ایمیل‌های سفارشی و شخصی، تا ۵۸ درصد مجموع درآمد برخی از کسب‌وکارها را به خود اختصاص می‌دهند.

T.J. Macke، معاون بخش خدمات مشتری Sapper Consulting توضیح می‌دهد که چرا این رویکرد سفارشی، مهم‌ترین قدم در ارتباطات میان کسب‌وکارهاست: «شما نمی‌توانید یک ایمیل بنویسید و انتظار داشته باشید که تاثیر یکسانی روی تمامی ۵۷ کارمندی که قرار است با آن‌ها در شرکت کار کنید، بگذارد. بنابراین باید مخاطب خود را بشناسید و به‌طور مستقیم با او گفتگو کنید.»

 

۲ـ تازگی (و فایده) ایمیل‌ها را حفظ کنید

فرض کنید ایمیل‌های سفارشی شما موفق شدند توجهی را که لازم است جلب نمایند. حالا باید چه‌کار کنید؟ یک ایمیل خوانده‌شده به معنی موفقیت کل کمپین نیست، اما نشان‌دهنده جلب‌توجه مشتری است. از این خط ارتباطی برای ارایه محتوای مفید، فعال، و تازه به مصرف‌کنندگان استفاده کنید تا بتوانید توجه آن‌ها را برای بلندمدت جلب نمایید.

به‌جای اینکه صرفا یک آگهی بفرستید، خواننده را تشویق کنید تا برای دریافت خبرنامه شما ثبت‌نام کند یا عضو فهرست ایمیلی شما شود تا در جریان اخبار محصولات ممتاز شما و فروش‌های ویژه قرار بگیرد. مطالعه‌ای که توسط Salesforce انجام‌شده نشان می‌دهد که وقتی کاربران برای دریافت خبرنامه ثبت‌نام می‌کنند، بیش از ۹۲ درصدشان واقعا از دریافت ایمیل لذت می‌برند و آن‌ها را مفید می‌دانند.

 

۳ـ استمرار گفتگو را حفظ کنید

علاوه بر خبرنامه، می‌توانید برای آن‌هایی که در فهرست ایمیلی شما ثبت‌نام کرده‌اند، ایمیل بفرستید و آن‌ها را در جریان فروش‌های ویژه خود قرار دهید. ازآنجاکه مصرف‌کنندگان انتظار دارند شما با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، به این‌گونه فروش‌های ویژه خیلی خوب پاسخ می‌دهند. درواقع، یکی از دلایل اصلی کارایی کوپن‌ها و فروش‌های ویژه، ایمیل‌ها هستند. به‌علاوه، ایمیل‌ها ابزار بسیار خوبی برای استمرار گفتگو از طریق پلتفرم‌های دیگر می‌باشند. ایمیل‌های تعاملی می‌توانند منجر به این شوند که خوانندگان به‌آسانی در وبینارها شرکت کنند، از صفحات برندها در رسانه‌های اجتماعی دیدن نمایند، و حتی مستقیم به سراغ وب‌سایت شما بروند، و همه این کارها را فقط با یک کلیک انجام دهند.

 

۴ـ آدرس بوک خود را به‌طور مستمر به‌روز کنید

شغل آدم‌ها تغییر می‌کند، زندگی آدم‌ها تغییر می‌کند، و گاهی آدرس ایمیل آدم‌ها هم تغییر می‌کند. گاهی هم مردم ایمیل خود را به‌اشتباه وارد می‌کنند یا عمدا ایمیل نادرست می‌دهند. کمپین شما هرچه قدر هم که سفارشی و خلاقانه باشد، تنها در صورتی کارایی خواهد داشت که آدرس‌های ایمیل واقعی و به‌روز باشند.

برای اجتناب از اتلاف وقت (یا بدتر از آن، از دست دادن مشتریان مشتاق) همواره فهرست ایمیلی‌تان را بررسی کرده و آدرس‌های اشتباه، خطاها و موارد متناقض را حذف کنید. ممکن است ارسال ایمیل کم‌هزینه باشد، ولی این دلیل نمی‌شود بی‌هدف، و در مواقعی که هیچ شانسی برای دریافت پاسخ یا تعامل وجود ندارد، ایمیل بفرستید. داشتن فهرستی که درست و دقیق نیست حتی ممکن است مانع از تلفیق کمپین ایمیلی با استراتژی جامع بازاریابی شما شود.

فرمول اسرارآمیزی برای خلق کمپین ایمیلی متناسب با مصرف‌کنندگان امروز شما وجود ندارد. ولی بدیهی است که ایمیل‌ها در درازمدت کارایی نخواهند داشت و بهتر است راهی پیدا کنید تا از این وسیله ارتباطی حداکثر استفاده را ببرید و بر اساس آن، یک استراتژی بازاریابی مستقیم و سفارشی‌تر ایجاد کنید.