معرفی کتاب: تجربه بازار بی‌رقیب با «استراتژی اقیانوس آبی»

معرفی کتاب: تجربه بازار بی‌رقیب با «استراتژی اقیانوس آبی»

نویسنده: دبیلیو چان کیم - رنه مابورنیا

مترجم: علیرضا پورممتاز

ناشر: انتشارات آریانا قلم

نوبت و سال چاپ: چاپ دوم - بهار ۱۳۹۶

تعداد صفحه: ۳۱۲ صفحه

قطع: وزیری

مراجعه به وب‌سایت

این کتاب درباره دوستی، وفاداری و اعتقاد داشتن به یکدیگر است. استراتژی اقیانوس آبی شرکت‌‌ها‌ را‌ به ‌چالش‌ می‌کشد تا از اقیانوس سرخ رقابت خونین بگریزند و فضایی برای بازار بی‌رقیب ایجاد کنند که در آن رقابت معنایی ندارد. به‌جای تقسیم تقاضای موجود که معمولا در حال کاهش است و به‌جای درجه‌بندی رقیبان، این استراتژی به موضوع بسط تقاضا و گریز از رقابت می‌پردازد.

محتوای کتاب استراتژی اقیانوس آبی مبتنی بر بیش از ۱۵ سال تحقیق روی داده‌هایی است که تا ۱۰۰ سال پیش را در بر می‌گیرد و شامل مجموعه‌ای از مقالات کسب‌وکار «هاروارد» و مقاله‌های دانشگاهی درباره ابعاد این موضوع است. این کتاب نه‌تنها شرکت‌ها را به چالش می‌کشد، بلکه به آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند به هدف برسند.


در بخشی از صفحه ۹۳ کتاب می‌خوانیم: «تک‌تک شرکت‌های حاضر در یک صنعت اغلب بخش‌های مختلفی از بازار مصرف را هدف قرار می‌دهند؛ برای مثال مشتری‌های کوچک. اما یک صنعت معمولا روی یک گروه منفرد از خریدان همگرا نمی‌شود. صنعت دارو‌سازی برای مثال تمرکز غالبی روی تاثیرگذاران دارد: تاثیرگذاران در این صنعت پزشکان هستند. صنعت تجهیزات و لوازم اداری تا حد زیادی روی ماموران خرید تمرکز دارد: یعنی دپارتمان‌های خرید در شرکت‌ها. در صنعت پوشاک مصرف‌کنندگان نهایی هستند که تعیین‌کننده اصلی و غالب  به حساب می‌آیند. گاهی اوقات منطق اقتصادی قوی و مشخصی برای این تمرکز وجود دارد اما در بسیاری از موارد تمرکز حاصل تجربه صنعتی است که هرگز مورد سوال قرار نمی‌گیرد...»

کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» در ۱۱ فصل با عنوان‌های «خلق اقیانوس‌های آبی»، «ابزار تحلیلی چارچوب‌ها»، «تجدید ساختار مرزی بازار»، «تمرکز روی تصویر کلان به‌جای اعداد»، «رسیدن به مرزی فراتر از تقاضای موجود»، «رعایت ترتیب استراتژی درست»، «غلبه بر موانع کلیدی سازمانی»، «اجرا را در درون استراتژی جای دهید»، «هم‌راستایی ارزش، سود و مشوق‌ها»، «تجدید اقیانوس آبی» و «اجتناب از دام‌های اقیانوس سرخ» تدوین‌شده است.