مصاحبه با احسان خرّم مدیر عامل استارت‌آپ «تلوبیون»

مصاحبه با احسان خرّم مدیر عامل استارت‌آپ «تلوبیون»

سرویس تلوبیون، پخش زنده و آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر بستر وب‌سایت و موبایل اپلیکیشن است که از سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرده است و اکنون نزدیک به ۷ میلیون کاربر دارد. این سرویس کاملا رایگان تاکنون نزدیک به هفت میلیون نصب اپلیکیشن داشته‌ است.

احسان خرّم، مدیر عامل شرکت «سیما رایان شریف» که سرویس تلوبیون را ارایه می‌دهد، با بیان این‌که وب‌سایت تلوبیون، رتبه سایت یازدهم را در ایران و رتبه سایت پانصدم را در سطح دنیا داراست، افزود: هدف تلوبیون سرویس‌دهی و دسترسی آسان‌‌تر به محتوای فارسی‌زبان چه در داخل و چه در خارج از ایران است. اکنون نزدیک به ۱۷۱ کشور دنیا از خدمات این سرویس استفاده می‌کنند.

خرّم در پاسخ به این که تلوبیون با چه پشتوانه‌ای راه‌اندازی شده است، توضیح داد: شرکت ما کاملا خصوصی است و با صدا و سیما قراردادی دارد که بر اساس آن می‌توانیم فعالیت کنیم. پایه اطلاع‌رسانی ما بر اساس تبلیغات است. البته سرمایه‌گذار خصوصی هم داریم که باعث رشد ما شده است.

مدیر عامل شرکت سیما رایان شریف همچنین درباره میزان اطمینان از جامعه مخاطبان برای راه‌اندازی این سرویس در کشور گفت: اطمینان چندانی نداشتیم. از سال ۱۳۹۱ که آغاز کردیم اصلا نمی‌دانستیم که این سرویس در کشور فراگیر می‌شود یا خیر. شک و تردید زیادی داشتیم اما هر قدر که جلوتر رفتیم، با استقبال بیشتری مواجه شدیم. بحث کیفیت اینترنت داخل ایران خیلی این امر را تسهیل کرد. مردم هم در این سال‌ها بیشتر به سرویس‌های اینترنتی روی آوردند و چون مشغله بیشتری دارند، در هنگام سفر  یا در خودروی شخصی می‌توانند از طریق این سرویس فیلم یا مسابقات ورزشی را به آسانی تماشا کنند.

خرّم درباره ایده اولیه برای راه‌اندازی تلوبیون توضیح داد: چند نفر از دوستان ما در خارج از ایران، می‌خواستند به محتوای فارسی‌زبان دسترسی داشته باشند. البته در آن زمان یکی دوتا وب‌سایت بود که دسترسی راحتی نداشت. وب‌سایت صدا و سیما هم تکنولوژی قدیمی بود. ما به همراه دوستانمان که آن‌ها هم فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف بودند، به این ایده رسیدند که بتوانیم این برنامه‌ها را به آسانی به دست همگان برسانیم. دستیابی و انتشار محتوای فارسی‌زبان در آن زمان در فضای وب و اینترنت بسیار سخت بود. حتی تایپ فارسی دشوار بود چه برسد به این‌که بخواهید فیلم ببینید.

او سپس به چالش‌هایی که تلوبیون با آن روبرو بود پرداخت و گفت: در این مسیر چالش خیلی زیادی داشتیم. ما تمام این محصول را در درون تیم خودمان گسترش دادیم. تیم ما تعداد کمی هستند اما کارهای بزرگی انجام دادند. با توجه به این‌که همچنان در دنیا و ایران بحث سرویس‌دهی ویدیو مخصوصا سرویس‌دهی زنده، یکی از چالش‌های اصلی است، سعی کردیم از متخصصان حرفه‌ای استفاده کنیم. اکنون برخی مشاوران ما در گوگل، اسنپ‌چت و دیگر شرکت‌های بزرگ هستند. از آن‌ها کمک گرفتیم و تیم ما همیشه کوشیده است بر این مشکلات فائق بیاید. ما همیه سعی کردیم مشکلات را کم‌تر کنیم و بر رضایت کاربرانمان بیافزاییم.

مدیر عامل شرکت سیما رایان شریف از «درآمدزایی» به عنوان دیگر چالشی یاد کرد که با آن مواجه بودند و افزود: فرهنگی که مردم بخواهند برای خریدن محتوا پول پرداخت کنند، به سختی در ایران جا افتاد و امروزه مردم حاضر‌ند برای خریدن محتوای بهتر پول بپردازند. با این حال، ما همچنان کوشیدیم که بار هزینه‌ای را از دوش کاربر برداریم.

او درباره تاثیر مساله فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام بر تلوبیون گفت: آن‌چه بر کیفیت سرویس ما مستقیما تاثیر می‌گذارد این است که وقتی مردم از «وی‌پی‌ان» برای دستگاه خود استفاده می‌کنند، باعث می‌شود که به سرور خارج از ایران متصل بشوند و ما تصور می‌کنیم این کاربر از بیرون از ایران سرویس می‌گیرد. بنابراین از سرور‌های خارج از ایران به او خدمات می‌دهیم. این باعث مشکلاتی از جمله این‌که کیفیت سرویس‌دهی خراب می‌شود. ارتباط یوزر با سرور قطع می‌شود. این مساله باعث افت کیفیت سرویس‌دهی ما می‌شود. اکنون حدود ۳۰ درصد از کاربران ایرانی ما از فیلترشکن استفاده می‌کنند اما به دلیل افت کیفیت، به تدریج آن‌ها از سرویس‌های دیگری استفاده خواهند کرد. این چالش جدی ماست.

خرّم با بیان این‌که ارتباط ما با سازمان فناوری اطلاعات ایران خوب است، افزود: ما از این طریق این سازمان توانستیم در چند نمایشگاه خارجی شرکت کنیم که بسیار مفید بود.

او تاکید کرد: ارتباط ما با مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا در حال گسترش است و آن‌ها همیشه کوشیده‌اند همراه استارت‌آپ‌ها باشند. در بحث‌های حقوقی مشکلات زیادی وجود دارد که انتظار می‌رود مرکز در این زمینه به ما کمک کند. همچنین علاقه‌مندیم درباره مباحثی چون بحث شفاف‌سازی و رقابت سالم و مباحث نظارتی روی نتورکینگ کمک بگیریم. چنین فضایی لازمه حیات ما استارت‌آپ‌هاست.