نقش استارت‌آپ‌ها در مدیریت و بهبود اکوسیستم کارآفرینی
در سومین دوره آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی شیخ بهایی بررسی شد

نقش استارت‌آپ‌ها در مدیریت و بهبود اکوسیستم کارآفرینی

سومین دوره آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی تحت عنوان «مدیریت و ارتقا میکرواکوسیستم کارآفرینی و الزامات مذاکره با سرمایه‌گذار»، چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ در پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان برگزار شد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های موردنظر چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، اجرای دوره‌های آموزشی باهدف ارتقای توان مذاکره صاحبان ایده با سرمایه‌گذاران و افزایش تعداد مذاکرات موفق سرمایه‌گذاری در این جشنواره است. به‌این‌ترتیب دوره‌های آموزشی از اردیبهشت‌ تا مرداد ۱۳۹۷ در فواصل زمانی مشخص و با امکان پخش زنده اینترنتی برای تمامی شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان، با همکاری پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. مخاطبان اصلی این دوره‌های آموزشی تیم‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده در چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی هستند.

در همین راستا کارگاه یک‌روزه «مدیریت و ارتقا میکرواکوسیستم کارآفرینی و الزامات مذاکره با سرمایه‌گذار» با تدریس کوروش خسروی، دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و مهشید خسروی، مدیرعامل شرکت آوند و مدیر سابق جذب و توسعه سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری رهنما در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. 

مدیریت و ارتقا یک میکرواکوسیستم کارآفرینی و تاثیرات آن در تجاری‌سازی یک دارایی فکری، محور اصلی سخنان کوروش خسروی بود، او در این خصوص به تعریف اکوسیستم و میکرواکوسیستم کارآفرینی و نقش مدیریت محیط و تأثیرگذاری بر محیط پیرامون کسب‌وکار در موفقیت یک استارت‌آپ پرداخت.

خسروی با در نظر گرفتن نیروی انسانی ورزیده و ماهر به عنوان اصلی‌ترین عنصر یک اکوسیستم مطلوب، به بیان نقش افراد در مدیریت محیط خارج از سیستم کاری خود پرداخت و عنوان کرد که لازمه موفقیت تیم‌های استارت‌آپی این است که بتوانند در محیطی که کسب‌وکار آن‌ها قسمتی از آن به‌حساب می‌آید، علاوه‌براین‌که تاثیر می‌پذیرند، تاثیر نیز بگذارند.

او همچنین این طرز فکر که افراد نمی‌توانند بر محیط خارجی خود اثرگذار باشند و یا این‌که هرچه در محیط شلوغ‌تری قرار گیرند برای کسب‌وکار آن‌ها بهتر را نادرست دانست و شرط موفقیت در محیط را نحوه حضور افراد در محیط خارجی خود عنوان کرد.

دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی همچنین به بیان نقش اعضا در بهبود ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های مدیریتی افراد، ایجاد پشتوانه مالی برای تیم و شبکه‌سازی با محیط بیرون پرداخت و برقراری ارتباط با اکوسیستم بازار و دارایی‌های فکری را ازجمله مهم‌ترین عوامل موفقیت در اکوسیستم کارآفرینی یک استارت‌آپ برشمرد.

مهشید خسروی در خصوص بایدها و نبایدها (الزامات) یک استارت‌آپ در مذاکره با سرمایه‌گذار سخن گفت. او در ابتدا مهم‌ترین فاکتورهای مدنظر سرمایه‌گذاران در انتخاب یک طرح سرمایه‌گذاری و چگونگی در نظر گرفتن این فاکتورها در هنگام ارایه به سرمایه‌گذار را بیان کرد.

خسروی از اهمیت ایجاد Traction، مفهوم آن و جایگاه آن در مذاکره با سرمایه‌گذار صحبت کرد. او با بیان این نکته که Traction یا کشش بازار یکی از مدارکی است که نشان می‌دهد آیا طرح کسب‌وکار ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، کشش بازار را معیاری قابل اندازه‌گیری عنوان کرد که نشان‌ دهنده میزان نیاز بازار است، به روند پیشرفت یک استارت‌آپ اشاره دارد و منطق پشت آن این است که یک کسب‌وکار برای گسترش خود علاوه بر تعریف و دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود، باید قابلیت رشد هم داشته باشد.

او همچنین عنوان کرد که کشش بازار یک مفهوم کلیدی برای سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان کسب‌وکار است، هرچه کشش بازار برای یک کسب‌وکار بیشتر باشد توجه سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آوند در ادامه صحبت‌های خود به بررسی مفهوم اسمارت مانی‌ها (Smart Money) در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرداخت و در آخر نیز مفهوم MVP و نقش آن در ارایه به سرمایه‌گذار را شرح داد و عنوان کرد: کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP به تیم اجازه می‌دهد که بیشترین میزان مطالعه را در مورد مشتری انجام دهند و با استفاده از آن پیش از این‌که وقت زیادی را صرف کنند، ایده خود را مورد آزمایش قرار دهند. از طریق MVP می‌توان فهمید که مشتریان چگونه کسب‌وکار مورد نظر را پیدا می‌کنند، حاضرند چه قیمتی بابت محصول بپردازند و از همه مهم‌تر قبل از این‌که تیم وقت و پول خود را برای صرف توسعه محصول کند، MVP نشان می‌دهد که آیا این کار صحیح است یا خیر.

علاقه‌مندان به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی می‌توانند به سایت این جشنواره مراجعه کنند.